W jaki sposób zbudowana jest skrzynia biegów?

Większa część właścicieli samochodów osobowych po zniszczeniu silnika bądź skrzyni biegów twierdzi, iż pojazd nadaję się tylko na złom. Nie musimy zapominać, że w dzisiejszych czasach oba te podzespoły są częściami, jakie jesteśmy w stanie zmienić w prawie dowolnym warsztacie samochodowym. Jeśli zdecydujemy się na osobistą wymianę skrzyni, musimy zwrócić uwagę na parę niezmiernie ważnych szczegółów. Po pierwsze, gdzie taką skrzynię należy kupić.

Jeśli posiadamy starszy pojazd, nie będzie dla nas popłatne kupno oryginalnej skrzyni, ponieważ jej cena może niedużo się różnić od całego samochodu. Wielokrotnie więc warto rozejrzeć się po okolicznych szrotach, czyli sklepach z używanymi częściami samochodowymi – przetestuj też skrzynia automatyczna ZF 8hp i 6hp. Przed wymianą musimy się zabezpieczyć w pokaźną ilość różnych kluczy nasadowych i oczkowych. Wymagany także może okazać się kanał. W niektórych wozach wymiana skrzyni biegów bez kanału nie jest dopuszczalna.

Na wymianę powinniśmy poświęcić około dwóch dni. Jeżeli posiadamy umiejętności równe doświadczonemu mechanikowi, czas ten będzie krótszy. Struktura skrzyni biegów jest dość karkołomna. W jej obudowie jesteśmy w stanie znaleźć trzy wały: sprzęgłowy, kluczowy oraz pośredni. Moc silnika jest przekazywana na wałek sprzęgłowy, który przekazuję ją za pośrednictwem kół zębatych na wał pośredni. Na wale pośrednim i kluczowym znajdują się kolejne koła zębate, odpowiadające za zmianę biegów. Kompletny układ ma obowiązek mieć profesjonalne smarowanie. Stosuje się do tego odpowiedni olej przekładniowy. W starszych skrzyniach niejednokrotnie można było się spotkać z przełożeniem bezpośrednim. Jest to wałek sprzęgłowy połączony z wałkiem głównym. Pomiędzy nimi nie następuje żadna zmiana szybkości pracy układu. Wiele osób zastanawia się też, czym jest nadbieg. Jest to mechanizm, który powoduje, iż prędkość wałka kluczowego jest większa niż sprzęgłowego. Zdarzają się skrzynie, w jakim miejscu występuje więcej niż jeden nadbieg. Są one niesłychanie przydatne w samochodach, albowiem gwarantują długodystansową jazdę bez zmiany biegu oraz zminimalizowanie spalania samochodu. Ze względu na własną budowę pełny mechanizm waży około 40 kg.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz